2. un 3. maijā Tukuma Raiņa Valsts ģimnāzijas 7.-9. klašu skolēniem bija brīnišķīga iespēja iejusties un radoši izpausties Nila Īles un Maijas Sējānes-Īles vadītajā darbnīcā, ievedot skolēnus daudzveidīgajā ritma un skaņu pasaulē. Darbnīca tika īstenota programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros. Divas dienas skola skanēja vēl krāšņāk nekā ikdienā, jo visi skolēni varēja ne tikai iepazīt dažādas perkusijas, saklausot gan dinamisku ritmu, gan smalkas dvēseles vibrācijas, bet paši spēlēt, radīt kopā skaņdarbu pavasara noskaņās.
Kā ierasts, skolēni pēc darbnīcas rakstīja atgriezenisko saiti Google aptaujā, jo viena no dzīves prasmēm ir spēja izteikt savu viedokli, novērtēt cita sniegumu. Ja būtu jāvērtē mūziķu sniegums, 94% skolēnu darbnīcu vērtētu augstajā līmenī. Vienā vārdā tā tika raksturota šādi: radoša, meditatīva, brīnumaina, fantastiska, krāsaina, maģiska, interesanta, neparasta, skanīga, jautra, izzinoša, pasakaina, ritmiska, unikāla un spraiga. Vairāki skolēni uzsvēra nomierinošo efektu, nosaucot nodarbību par kluso dabu.
Viens no atvērtajiem jautājumiem bija šāds: “Par ko Tu paslavētu mūziķus, nodarbības vadītājus Nilu Īli un Maiju Sējānu-Īli, un kas Tevi pozitīvi pārsteidza?” Lielākā daļa skolēnu atbildēja, ka bija pārsteigti par bagātīgo nodarbības saturu: instrumentu dažādību, to nosaukumiem, lietošanas veidiem. Pozitīvi novērtēja vadītāju talantu, mīlestību pret savu darbu, komunikācijas, organizatoru spējas, enerģiju un mīļumu. Ļoti patika praktiskā darbošanās. Turpinājumā piedāvāju izlasīt dažu skolēnu atsauksmes.
- Man ļoti patika Nila un Maijas sadarbība un muzikālā izjūta, šie cilvēki patiešām ir talantīgi.
- Es paslavētu par dažādu perkusiju spēlēšanās prasmēm, un mani pārsteidza, ka ir tik daudz dažādu mūzikas instrumentu, kas ir savā ziņā līdzīgi, bet rada pavisam atšķirīgas skaņas.
- Es viņus paslavētu par nodarbības oriģinalitāti, un mani pārsteidza šie neparastie instrumenti.
- Paslavētu par viņu profesionālismu, par viņu uzvedību un attieksmi.
- Paslavētu par atdevi un prieku, ko viņi sniedz citiem. Mani pozitīvi pārsteidza tas, ka mēs visi varējām iesaistīties.
- Interesanti pastāstīja par mūzikas instrumentiem, ko spēlēja.
- Es uzslavētu par atvērtību, jautru pieeju iemācīt spēlēt perkusijas.
Pēdējais uzdevums aptaujā bija uzrakstīt secinājumu, kas gūts pēc nodarbības. Skolēnu atziņu apkopojums:
- Tā bija atbrīvojoša un jautra nodarbība. Man patika kopīgi muzicēt ar klasi un perkusionistiem, viņi lika mums sajusties kā vienam veselam.
- Es secināju, ka pasaulē ir ļoti daudz kultūru, kuras ir atšķirīgas no mūsu latviešu kultūras standartiem.
- Es uzzināju nosaukumus instrumentiem, kurus nekad nebiju zinājusi.
- Es ieguvu atziņu, ka jebkurš mūzikas instruments var būt ar mierīgu skaņu.
- Uzzināju, ka man ir laba ritma izjūta.
- Iemācījos spēlēt dažādus instrumentus.
- Ir ļoti daudz interesantu instrumentu, ar kuriem var meditēt.
- Es iepazinu dažādus etniskos instrumentus un to spēlēšanas tehniku.
- Āfrikā cilvēki ir atjautīgi un mierīgi, uzzināju, ka perkusijām ir dažādi veidi.
- Es iemācījos muzicēt ar jauniem instrumentiem.
- Visiem instrumentiem ir sava skaistā skaņa.
- Uzzināju, ka pastāv instruments, kas izskatās un arī skan pēc vardes.
- Es sapratu, ka man patika spēlēt džambu un ka vēlētos kaut kad atkal paspēlēt.
- Tik daudzējādi var spēlēt instrumentus, un katram instrumentam ir atšķirīgas skaņas, pat ja pēc izskatiem tie ir vienādi.
- Es ieguvu interesi par džambu.
- Es iemācījos ieklausīties skaņās un iedomāties, kam tās skaņas līdzinās.
- Es atklāju un iemācījos spēlēt sev nemaz nezināmus mūzikas instrumentus.
- Uzzināju par ļoti foršu instrumentu, kā skanošie trauki. Beidzot pamēģināju uzspēlēt vardi. Uzzināju, ka uz džambas var uztaisīt trīs skaņas un ka ir tādi instrumenti, kuriem ir stihijas (piesaistīja uguns stihija).
Visu skolēnu domas nav iespējams iekļaut vienā rakstā, bet ir patiess prieks, ka skolēni prot novērtēt perkusionistu Nila Īles un Maijas Sējānes-Īles profesionalitāti un sirdsdarbu. Vairāki skolēni izteica vēlmi atkārtot šādu pasākumu, sakot, ka “perkusijas mūzika ir tik skaista, un es vēlētos piedalīties vēl šādā nodarbībā”, “priecātos, ka mākslinieki vēlreiz iegrieztos mūsu skolā”. Izvēlētā darbnīca trāpījusi desmitniekā. Skanīgs un krāsains paldies mūziķiem šajā pavasarī! Novēlam, lai top jaunas darbnīcas, lai varam atkal satikties, iespējams, jau nākamajā semestrī.
Iveta Āboliņa, programmas “Latvijas skolas soma” koordinatore, foto autore









