Skanīgā satikšanās dziesmu konkursa “Mikrofona aptaujas” vēstures lapaspusēs

23. marts Tukuma Raiņa Valsts ģimnāzijā tika ieskandināts ar vairākiem kultūras pasākumiem programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros. 5.-12. klašu skolēni piedzīvoja koncertlekcijas “Mikrofona aptauja” pirmizrādi, kuru vadīja izcilais dziedātājs Daumants Kalniņš. Kopā pāršķirstījām nozīmīgākās dziesmu aptaujas vēstures lapaspuses, uzzinot, piemēram, ka maestro R. Pauls uzvarējis konkursā 11 reizes pēc kārtas un no dziedātājiem visvairāk uzvaru tika Mirdzai Zīverei, bet no grupām – “Jumpravai”. Koncertlekcijā skolēni un skolotāji klausījās dažādu komponistu populāras un ne tik zināmas dziesmas no “Mikrofona aptaujas” D. Kalniņa izpildījumā, dziedāja līdzi, iesaistījās viktorīnā, minot, kuras dziesmas tika atskaņotas, kā arī kopējā balsojumā par vēstures faktiem.

Pēc pasākuma skolēni rakstīja atgriezenisko saiti. Apkopojot viņu atbildes, var secināt, ka 87% skolēnu pasākumu novērtējuši ar 8 – 10 ballēm un vienā vārdā koncertlekciju raksturojuši kā pacilājošu, emocionālu, izglītojošu, bagātīgu, piepildītu, skanīgu, vecmodīgu (skaistā veidā), interesantu, patriotisku, spraigu, kādam arī garlaicīgu, jo tā jau ir vēsture.

Koncertlekcijas vadītājam skolēni pateicas par skaisto, profesionālo dziedāšanu, par prezentēšanu un kontaktu ar publiku, par centību, par pozitīvo enerģiju, emociju izrādīšanu, atvērtību. Bija arī kritiskāks dažu skolēnu vērtējums, norādot uz izaugsmes iespējām, ka vadītājam, minot vēstures faktus, runa būtu jāpieslīpē, vairāk brīvi jārunā. Bet tieši izcilā, skaistā balss bija patīkamais pārsteigums, jo D. Kalniņa dziedājumu varēja klausīties ar baudu. Dažiem tieši šī sastapšanās uzlabojusi garastāvokli. Kāds no skolēniem raksta: “Šis ir mans mīļākais dziedātājs.” Cita skatījums: “Viņam ļoti labi sanāk dziedāt vecmodīgas dziesmas.”

Jautājot skolēniem, kura dziesma patika vislabāk, populārākās dziesmas bija “Mežrozīte”, “Vella kalpu dziesma”, “Tik un tā”, “Teic, kur zeme tā”, “Dvēselīte”, “Mēs pārtiekam viens no otra” u. c. Katram sava tuvākā, līdzi dziedamā, jo tuvs konkrēts dziedātājs, kā rakstījis kāds skolēns, kurš par savu favorītu minējis dziesmu “Pazaudētās debesis”, uzsverot tieši D. Kalniņa izpildījumu.

Tā kā koncertlekcija bija izglītojoša, tā skolēniem likusi aizdomāties par Latvijas mūzikas vēsturi, aptauju, par padomju laiku, vārda brīvības ierobežošanu, cenzūru, par R. Paula popularitāti, mūža devumu, par komponistu drosmi. Daži secinājuši to, cik mūzika agrāk bijusi skanīga, cik daudz senu, populāru dziesmu viņi zina, ka caur mūziku var izteikt ļoti daudz – emocijas, idejas, vēlmes, piemēram, par brīvību,  kā dziesma palīdzējusi latviešiem PSRS okupācijas laikā. Koncertlekcija lika paskatīties arī katram pašam uz sevi, jo daļa skolēnu zināja vairākas senas dziesmas un dziedāja līdzi, bet citiem tās bija kas jauns.

Mūsu skolā mūzika ir lielā cieņā, tāpēc aptaujas noslēgumā skolēniem bija jāuzraksta atziņa, kāda ir mūzikas nozīme viņa dzīvē. Ielūkosimies skolēnu atbildēs!

  • Mūzika ir diena no manas ikdienas, kas padara manu dzīvi krāšņāku.
  • Mūzika padara dzīvi jautrāku, krāsaināku.
  • Mācos mūzikas novirziena klasē, deviņus gadus spēlēju klavieres, vienmēr esmu domājusi, ka mūzikā var pateikt neizsakāmo.
  • Tā palīdz man katru dienu fokusēties un mani padara laimīgu.
  • Mūzika dod motivāciju, palīdz atbrīvot prātu.
  • Man mūzika ir kā daļa no manas dvēseles.
  • Man mūzika ir visu mūžu patikusi, klausos to, kad ir grūta diena vai slikts garastāvoklis. Esmu gājusi arī Mūzikas skolā.
  • Mūzika man palīdz koncentrēties.
  • Ikdienas odziņa.
  • Palīdz uzlabot noskaņojumu.
  • Man mūzika palīdz dzīvot.
  • Ļoti liela, jo es izbaudu klausīties un pat veidot mūziku.
  • Bez mūzikas nav iztēles.
  • Dzīve bez mūzikas būtu sausa.
  • Liela – bez mūzikas ir garlaicīgi dzīvot.
  • Mūzika vienmēr atnes atmiņas.
  • Man tā ir kā pasaka, klausoties tās vārdos, es aizlidoju uz citu pasauli, kurā iejūtos dziedātāja vietā.
  • Mūzika man palīdz samazināt stresu.
  • Mūzika ir viss, tā izsaka jūtas – prieku, skumjas un pat dusmas.
  • Ļoti liela. Atpūšos, kad dzirdu labu mūziku.
  • Mūzika man ir ļoti svarīga, ar mūziku vadu savas emocijas gan labajos brīžos, gan sliktajos. Ikdienā daudz klausos mūziku un apbrīnoju, cik viņa var būt dažāda.
  • Dzīve bez ritma ir kā leijerkaste bez melodijas.
  • Mūzika ir dziedinātāja – atbalstītāja sarežģītos mirkļos, kā arī bezgalīgs iedvesmu un motivāciju avots, kas ne tikai reizi vien pārsteidz.
  • Mūzika ir sniegusi mierinājumu, cerību un spēku, kas iet pāri cilvēku vārdiem vai darbībām.                           

Paldies par sadarbību skoleniem.lv radošajai komandai! Lai top jaunas, aizraujošas programmas!

Iveta Āboliņa, programmas “Latvijas skolas soma” koordinatore, foto autore

Categories: Citāti | Komentēt

Ziņu izvēlne

Komentēt

WordPress.com blogs.