Atsauksmes par filmu “Pilsēta pie upes”

16.12.2020. Tukuma Raiņa ģimnāzijas 7.-12. klašu skolēni baudīja projekta “Latvijas skolas soma” finansēto kultūras pasākumu – V. Kairiša filmu “Pilsēta pie upes”. Paldies Kinopunktam par iespēju noskatīties filmu digitāli arī attālinātā mācību procesa laikā!

Skolēni pēc filmas noskatīšanās rakstīja atsauksmi digitālajā vidē. Viens no jautājumiem bija vispārīgs novērtējums, cik balles skolēni liktu radošajai komandai (režisoram, operatoram u.c.) par filmu “Pilsēta pie upes”! Lielākā daļa skolēnu filmu novērtējuši augstā līmenī – likuši 8-10 balles. Paslavētu radošo komandu par darbības fonu (izvēlēto vidi, mūziku u.c.), uzmanību piesaistošo sižetu, par meistarīgo aktieru spēli, īpaši izceļot G. Āboliņa atveidoto žīdu, kā arī par varoņu emocijām.

Nākamajā jautājumā bija jāuzraksta, kas skolēnus pārsteidza šajā filmā. Apkopojumam piedāvāju izlasīt dažas atbildes:

  • Šajā filmā mani pozitīvi pārsteidza tas, ka darbība norisinājās Latgalē, kurā patiešām izskanēja latgaliešu valoda. Tā bija visai interesanta!
  • Mani pozitīvi pārsteidza tas, ka Ansi nekur neaizveda vai neapcietināja, kā tas notiek ar galvenajiem varoņiem citās filmās.
  • Mani pozitīvi pārsteidza tas, ka Ansis bija labs mākslinieks un, neskatoties uz nelabvēlīgajiem dzīves apstākļiem, viņš darīja to, kas viņam patīk. / Pārsteidza Anša spēja būt brīvdomātājam ne tikai mākslā, bet arī dzīvē. Viņu nepārtraukti mēģināja pārliecināt par iestāšanos drošības dienestā, taču viņš no tā atteicās./ Anša uzvedības nemainība varas maiņām par spīti.
  • Veids, kā filma tika filmēta. Par valodu, kā viņi runā.
  • Tas, cik labi tika attēlota tā laika dzīve.
  • Mani pozitīvi pārsteidza filmas kvalitāte un aktieru tēlojums.
  • Aktieru spēja runāt gan latviski, gan latgaliski, gan vāciski un arī krieviski.
  • Mani pārsteidz tas, ka šajā filmā ir spilgti un labi parādīti Ulmaņa laiki, krievu okupācija un vācu okupācija, kā notika varas maiņa.
  • Žīda portrets. Man tas šķita ļoti interesants. Tas parāda lielu cieņu pret Ziseles tēvu, kaut arī viņš sākotnēji neizrādīja patiku pret Ansi. Tā ir ļoti apbrīnojama rīcība no Anša puses.
  • Lielā uzmanība smalkajām detaļām.
  • Pozitīvi pārsteidza aktierspēle, jo skatoties es izjutu plašu emociju gammu – prieku, bailes, sašutumu un negodīgumu. Filma ir skatīšanās vērta, ja liek skatītājam izjust emocijas.
  • Filmā arī traģiskās lietas tika parādītas ar humoru.
  • Mani pārsteidza beigas, ka galvenais varonis tomēr izdzīvoja.

Nākamajā jautājumā tika noskaidrots, ko skolēns mainītu (pilnveidotu) šajā filmā, kas šķitis nepieņemams. Lielākā daļa skolēnu neko nemainītu. Kāds skolēns raksta: “Manuprāt, filmā viss bija pieņemami, jo tā bija gan izglītojoša un informatīva, gan arī ar savdabīgu humoru un dažiem kuriozu skatiem, piemēram, Naigas un Anša iepazīšanās komiskā veidā.” Ieteikumi ir saistīti ar mūzikas izvēli, sižeta attīstību, filmēšanas tehniku u.c. Daži piemēri:

  • Mainītu to, ka kamera ļoti ilgu laiku nebija taisna.
  • Sižets bija garlaicīgs, slikta tempa un paredzētie nelineārās stāstīšanas fragmenti dažus vietas padarīja pat neskaidras.
  • Nedomāju, ka vajadzēja likt uzsvaru arī uz Anša mīlas attiecībām, it īpaši, kad bija izveidojies mīlas trijstūris, starp Ansi, Naigu un Ziseli, tas bija nevajadzīgi.
  • Manuprāt, filmā varēja parādīt vairāk galveno varoņu emocijas un jūtas, piemēram, par Ziseles un Anša attiecībām pēc tam, kad Ansis apprecējās ar Naigu, kā arī Naigas un Ziseles attiecības.
  • Tā šķita mazliet par drūmu. Kaut arī precīzi parādīja Latvijas vēstures notikumus, tomēr esmu cilvēks, kuram nav viegli pieņemt drāmu un tādu kā nelaimes izpaušanu filmas garumā. Es, lai pilnveidotu filmu, parādītu vairāk arī pozitīvās emocijas, lai drūmais neņem virsroku pār dzīvi, bet tajā pašā laikā tieši tādas emocijas varēja būt arī visvairāk tajā laika periodā, kas ir saprotami un pieņemami.
  • Es pastiprinātu varoņu emocijas, lai saprastu un justu spēcīgāk, ko cilvēki juta viens pret otru.
  • Man šajā filmā nepieņemams likās, ka aktieri bija dažkārt kaili. Vai arī darīja nepieņemamas lietas, kuras man nepatika redzēt.
  • Brīžiem likās, ka filmas sižets attīstās par ātru. Nedaudz traucēja “lēkāšana” no vienas ainas uz otru.
  • Man nepatika tas “mīlas trijstūris”, jo šķita, ka Naigai ar Ansi nemaz nav nekā kopīga un viņu attiecības bija pilnīgi nevietā.

Skolēnu atziņas pēc filmas noskatīšanās

  • Man filma lika aizdomāties par vēsturi, un tā mani iedvesmoja novērtēt visu, kas man ir dots.
  • Domāju par to, cik viegli nestabilos apstākļos ir manipulēt ar cilvēkiem un cik nedroša ir cilvēka dzīve jebkurā totalitārajā režīmā.
  • Ir cilvēki, kuri nemainās, varām mainoties.
  • Vienalga, kāda vara tevi pakļauj, tev ir jāatceras, ka sirdī tu esi latvietis. Man filma lika aizdomāties, kas notika ar tiem cilvēkiem, kurus izsūtīja uz Sibīriju un kuri nokļuva leģionā.
  • Ja esi atradis, ko vēlies, tad tiecies pēc tā, jo tikai tu spēj savu dzīvi padarīt par tādu, kādu vēlies.
  • Man šī filma lika aizdomāties par savu privilēģiju dzīvot vietā, kurā nav karš.
  • Cik svarīgi, īpaši mūsdienās, ir apzināt ne tikai minoritāšu kultūras vērtību, bet arī savu iespēju mācīties un gūt objektīvu skatījumu vēstures procesos.
  • Cik grūti ir mazām tautām.
  • Par maza cilvēka likteni lielajos pasaules notikumos.
  • Filma palīdzēja izprast Otrā pasaules kara notikumus no cilvēku, ne faktu skatpunkta.
  • Filma lika novērtēt dzīvi. Tas laiks nebija viegls. Tas, kā izturējās pret ebrejiem, bija šausmīgi. Ir briesmīgi vērtēt cilvēkus pēc viņu rases, izskata vai kā cita…
  • Vajag tiekties uz sapņiem neatkarīgi no šķēršļiem.
  • Otra pasaules kara laikā, mainoties varām, tautā valdīja haoss, kam ticēt, kā dzīvot.
  • Par to, kā veikt pareizās izvēles, un to, ka vienmēr ir izvēle, tikai jāprot atšķirt labā no sliktās.
  • Lai arī cik drausmīgi ir vēstures notikumi, cilvēkam ir vienmēr iespēja palikt cilvēkam.
  • Slikti laiki nāks un aizies. Filma lika aizdomāties par to, ka vienā brīdī var viss manīties.
  • Man filma lika aizdomāties par Anša dzīvi, viņa bagātajiem sapņiem un lielo potenciālu. Man patika tā aina, kurā Ziseles tēvs iedeva Ansim papīrus par studijām Londonā, kaut arī sākotnēji Ansis viņam nepatika. Tas parādīja, cik cilvēka labsirdībai var būt liela atmaksa nākotnē arī no cilvēkiem, kas ir tevi pirms tam atgrūduši.
  • Lika aizdomāties citāts ”Mēs esam viena tauta,” jo tiešām katrs mēs esam citādāks, bet tauta, valoda, tradīcijas mums visiem ir vienādas. Es aizdomājos, vai grūtos brīžos mēs spētu palīdzēt katram un ikvienam.
  • Cik skaista ir mīlestība!

Uz jautājumu “Uzraksti, kāpēc, tavuprāt, šī filma būtu jānoskatās Latvijas iedzīvotājiem!” pārsvarā skolēni atbildēja patriotiski, uzsverot, ka tā attēlo Latvijas vēsturi, lai izprastu, kādas mocības cilvēkiem bija jāpiedzīvo gan fiziski, gan garīgi, lai nepieļautu kļūdas nākotnē u. c. Kāds skolēns raksta: “Manuprāt, šī filma diezgan tuvu ataino kara laiku Latvijā, cik grūti viss bija. Un tieši tāpēc vairāk cilvēki sāktu cienīt mūsu brīvību un to, ka neesam zem kāda cita karoga.” Cits akcentē: “Lieliskā aktierspēle un radošās komandas darbs jau atkal apliecina, cik talantīgi un domājoši cilvēki ir starp mums.” Skolēni pozitīvi saskatījuši tās nozīmi, piemēram: “Tā parāda laika periodu, kādā mūsu senčiem ir bijis jādzīvo. Tādā veidā var labi salīdzināt abus dzīves stilus gan Otrajā pasaules karā, gan mūsdienās. No notikumiem var saprast vairākas cilvēka īpašības, kuras var ņemt gan kā labu, gan kā sliktu piemēru, no kurām ikkatrs mūsdienu pilsonis var mācīties savas personības attīstīšanai.”

Kā vienmēr par jebkuru mākslas darbu, arī šoreiz bija vērojama viedokļu daudzveidība. Bija skolēni, kuriem filma nešķita saistoša, taču kopumā jaunieši novērtējuši filmu kā pozitīvu parādību Latvijas kultūrainā un pateicas par iespēju to noskatīties.

Iveta Āboliņa, projekta koordinatore

Categories: Citāti | Komentēt

Ziņu izvēlne

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

WordPress.com blogs.

%d bloggers like this: